tumbuhen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anouk Baalen - WaarBenJij.nu tumbuhen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anouk Baalen - WaarBenJij.nu

tumbuhen

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 Oktober 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Na de fikse kater van vorige week van alle wodka in een club genaamd Republic, begon onze week met een ouderwets frietje stoofvlees. We worden omringd door internationale reastaurantjes en cafe’s en ik moet zeggen dat ik het erg waardeer. Rijst als ontbijt is nog steeds niet voor me weggelegd dus ben ik elke ochtend de eerste klant van de plaatselijke bakker. Na een heerlijk ontbijt met warme broodjes belegd met ‘la vache qui rie’ en een kopje thee doen we nog even een duik in het zwembad om fris te beginnen aan een lekker dagje tumbuhen (werkwoord (ww); vooral bekend onder de pabo studenten in Indonesie wat betekend stage lopen op een tumbuh school; ik tumbuh, wij tumbuhen).
Het kleine tumbuh schooltje heeft vier klassen en doet me nog het meeste denken aan mijn oude Jenaplan school. De slippers konden uit en op onze blote voeten struinend door de gangen voelde we ons al gelijk thuis. De gangen zijn versierd met creaties van de kinderen en door de school heen tref ik verschillende groepen kinderen aan. Er wordt volop gezongen, gedanst en geacteerd (allemaal in het Engels).
Zowel door de leerkrachten als door de kinderen werden we vol enthousiasme en met open armen ontvangen. De eerste dagen hebben we vooral geobserveerd en gesproken met alle leerkrachten. Uit deze gesprekken bleek dat er nog een hoop verbeterd kan worden op deze vernieuwende school. De meeste leerkrachten geven aan dat ze het werken in een combinatieklas erg lastig vinden. De taak aan Denise en mij om de leraren hierbij te helpen en te begeleiden. Best spannend om zoveel verantwoording te krijgen, want ook wij hebben nog nooit onze eigen groep gehad. Gelukkig kunnen we onze kennis gebruiken uit voorgaande stages.
Gister hebben we in elke groep een kennismakingsles gedaan. ‘Tik tik, wie ben ik?’ bij de jongste en een paspoort maken bij de oudste. Het kost nog wat moeite om de namen te leren van al deze kinderen, maar het gaat steeds beter.
Ook buiten stage vermaken we ons prima. Er is hier genoeg te doen. Zo hebben we gister bier gedronken op het Oktoberfest (ja, je leest het goed), gaan we elke dag lekker uit eten en hebben we al veel leuke mensen ontmoet. Over een uurtje gaan we een lekker hapje eten bij Milas met alle juffen. Milas is een vegetarisch restaurantje. Eigenlijk lijkt het meer op een tuin. Je zit op de grond aan lage tafels en kan er heerlijke nasi goreng eten met noten, salade en lekkere sapjes. Na veel te veel vitamines moet er natuurlijk een beetje alcohol in en gaan we een bandje bekijken in de Lucifer. Waarschijnlijk zal de avond weer eindigen in Rupublic, want hier is de drank op donderdag avond gratis…. Een goed begin van het weekend lijkt me!
(wordt vervolgd…..)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 7748

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 09 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: